27 september 2024

Lezing glaskunst in Comeniusmuseum

Er is best een hoop te beleven in onze gemeente. Ook op cultureel gebied. Hopelijk blijft dit in de toekomst ook zo en bedenkt de regering zich nog met het verhogen van de btw op theaters en cultuur. Zo was er woensdagmiddag een lezing van Koos Egtberts over de ontwikkeling van glas, omdat een aantal bekroonde glaswerken onderdeel uitmaakt van de huidige tentoonstelling ‘Het labyrint en het paradijs van het hart’, een van de vroegste werken van Comenius, geschreven in 1623. Die glaskunstwerken zijn gemaakt door studenten van een glaskunstschool in het Tsjechische Železný Brod. Zij moesten zich laten inspireren door het boek.
Er blijken tientallen glaskunstscholen in Tsjechië te zijn, waardoor het land ook beroemd is om zijn glaskunst. De werken van de studenten werden besproken aan de hand van het ontstaan van glas. Ver voor onze jaartelling werd in Mesopotamië voor het eerst glas gemaakt. Hoe dat moest werd beschreven in spijkerschrift. De techniek ging naar de Syrische kust en vandaar naar Egypte en daarna naar Rome. Het moderne werk van de Tsjechische studenten is het bekijken waard.