Lekker ontspannen mag best

3 februari 2022

Leven in oorlogsgebieden is verschrikkelijk, leven in armoede ook, maar is anders. In beide gevallen staat het mijlenver af van lekker ontspannen thuiszitten. Het is niet alleen fijn, maar ook belangrijk om bij te komen. Als je tegenwoordig aan iemand vraagt hoe het gaat, is het antwoord vaak ‘goed, druk’. Hopelijk gaan we niet de kant van Amerika op, waar men verplicht is om meer banen te hebben om überhaupt rond te kunnen komen. We werken steeds vaker thuis en werken dan geregeld over. Werkmailtjes blijven maar komen, ook ’s avonds. Werk en privé lopen steeds vaker in elkaar over. Dat is soms  een vrije keuze. Maar al dit werken heeft ook een schaduwzijde. Meer dan 1 miljoen werknemers ervaart stress of burn-outklachten. Dit leidt tot uitval, waardoor veel mensen ziek thuis komen te zitten, waarmee burn-out beroepsziekte nummer 1 is in Nederland. We streven naar een samenleving, waarin je genoeg tijd hebt om zorg te kunnen geven aan je kind, dat je zelf kunt kiezen om buiten werktijd onbereikbaar te zijn en waarbij je na een leven van hard werk kunt genieten van een fatsoenlijk pensioen.