Laten we linkse hoek uitdelen

12 maart 2023

Op de foto staan PvdA’ers, onder wie Tweede Kamerlid Joris Thijssen, gemeenteraadslid Marije Wiss en waterschapskandidaat Charles Wiss, die canvassen in Muiden en Muiderberg. De meeste partijen doen ’t dit de komende dagen, voor de verkiezingen op 15 maart. Het is een politieke term, die volgens het groot woordenboek van de Nederlandse taal, Van Dale, pas na 1950 gebruikt wordt. Het komt uit het Engels to canvas. Het betekent het werven van kiezers door politici die daarbij bij willekeurige mensen aanbellen. Je kan beter kennismaken met canvassen dan dat je kennis maakt met het canvas. Want dat betekent weer dat je neergeslagen wordt. Met dit soort praatjes hoef je niet aan te bellen bij mensen. Veel van onze kiezers hebben misschien nog nooit van de term gehoord. Maar ze zien wel dat de overheid vele blunders maakt, waar honderdduizenden de dupe van zijn geworden. En als we zo doorgaan dan blijven we daar de dupe van. Om in bokstermen te blijven: laten we de politici die het voor ’t zeggen hebben eens een linkse hoek geven.