Lage inkomensgroepen moeten geholpen worden

24 maart 2022

We krijgen het allemaal iets minder goed. Dat mag het kabinet best zeggen, in plaats van dat iedereen gecompenseerd moet worden door de hogere energie- en brandstofprijzen, kunnen we in de toekomst gewoon iets minder besteden. Voor veel mensen is dat geen probleem. Net zo min als het verhogen van de OZB. Want op jaarbasis merken degenen met (ruim) meer dan een modaal inkomen het nauwelijks. Maar zoals Bas Jacobs in Vrij Nederland schrijft, moeten we voorkomen dat de lage inkomensgroepen onevenredig hard worden getroffen door energiearmoede, want die geven namelijk een groter deel van hun inkomen uit aan de energierekening. Iedereen wordt gecompenseerd met lagere brandstofaccijnzen en btw-verlaging op de energierekening. Maar de mensen met een laag inkomen wonen meestal in minder goed geïsoleerde huizen en hebben geen benzine slurpende auto’s. Daardoor trekken de hoge inkomensgroepen in euro’s meer profijt. Volgens Bas Jacobs zijn de compensatiemaatregelen van Rutte IV, die de rijken een onnodig douceurtje geeft, onverstandig. Nederland verdient betere politiek en beter beleid. Nu hoort u het ook eens van een ander.