Lachend over de drempel

31 januari 2023

Het nieuwe linkse verhaal Samen onze toekomst in handen komt uitgebreid aan de orde in een dubbelinterview in de Volkskrant van gisteren. Als je het naadje van de kous wilt weten, kan je meteen het twaalf pagina’s tellend rapport lezen dat geschreven is door beide directeuren van de wetenschappelijke bureaus van de PvdA en GroenLinks, respectievelijk Tim ’S Jongers en Noortje Thijssen. Nu alleen even over zijn naam. Tim is een Belg en in België heet je bijvoorbeeld Jan De Groot, terwijl je in ons land Jan de Groot zou schrijven. Onze zuiderburen maken verschil tussen Veerle van Limburg en Liesje Van Limburg. Wij ook, want het zijn natuurlijk andere meisjes; maar het verschil zit in van. Als van of de of bijvoorbeeld van der met een kleine letter wordt geschreven, dan behoor je tot de adellijke stand oftewel ‘les petits de’. Je hoort bij de elite. Een voorvoegsel van een naam begint in ons land met een kleine letter, maar in België is dat het begin van je achternaam en begint dus met een hoofdletter, vandaar Tim ’S Jongers.