Sander Schimmelpenninck zei in zijn column van gisteren: ‘Laat de invloed van sociale media niet verder reiken dan het riool zelf’. Hij bekritiseert met name de neutrale kwaliteitsmedia dat ze zich voor het karretje laten spannen van rechts en complotdenkers. De sociale media hadden pas succes met campagnes als die opgepikt werden door de reguliere media. Met goede tv-commercial bereikte je veel meer mensen dan met een dure sociale mediacampagne. Als je daarmee echter de aandacht trok in andere media werkte dat als een sneeuwbaleffect. Met het aantal volgers dat sommige ‘influencers’ tegenwoordig hebben, is de reguliere media minder nodig. Maar de consument wordt wel eenzijdig voorgelicht. Daarom vindt Schimmelpenninck het zo stuitend. ‘Wanneer staatsgevaarlijke extremisten als tegengeluid worden opgevoerd bij Nieuwsuur, wordt hun waanzin genormaliseerd. Wanneer een transgender in een reclame provocerend wordt genoemd, wordt discriminatie gewoon. Wanneer een fatsoenlijk statement over racisme een ‘harde uithaal’ wordt genoemd, wordt dat racisme in het redelijke getrokken.” Hij eindigt met een aardige beeldspraak: “Eindverantwoordelijken bij kwaliteitsmedia moeten hun verantwoordelijkheid nemen en het putdeksel op het riool laten liggen.”