Kunnen we nog stoppen met Facebook?

28 augustus 2023

Er wordt al decennia lang gewaarschuwd voor de impact van sociale media op de wereld. En toch maken we er allemaal gebruik van. Nu staan we aan het begin van AI (artificial intelligence oftewel kunstmatige intelligentie) en beginnen we het gretig te gebruiken, de jeugd voorop. Waarom zou ik al die moeite doen als het makkelijker kan? Het is te vergelijken met de stroming na WOII, waarbij men in het onderwijs riep dat je alles kon opzoeken, dus moest je je meer concentreren op vaardigheden. Later begreep men dat basiskennis belangrijk blijft. De mens is zwak en kiest voor de makkelijkste weg. Sociale media hebben communiceren ontzettend vergemakkelijkt. Maar we zijn er wel heel erg van afhankelijk geworden, terwijl een kleine groep mensen er schat-hemeltje-rijk van is geworden. En nog steeds rijker wordt trouwens. We zitten er zo diep in, dat eruit stappen moeilijk is. Arjan Lubach zei het al een paar jaar geleden: ga van Facebook af! Maar we blijven er gebruik van maken. Net als alle politieke partijen, terwijl ze weten dat daardoor nepnieuws en complottheorieën verspreid worden.