9 mei 2024

Kunnen we de glijdende schaal tegengaan?

Je raakt soms aan dingen gewend die eigenlijk verwerpelijk, ongezond zijn. Dingen die je voorheen niet deed of belachelijk vond. Elke dag iets lekkers bij de koffie, waar je vroeger geen tijd voor had, want je werkte. Een voorzitter van de Tweede Kamer die het in ‘t verleden geregeld over ‘omvolken’ had en op 4 mei een krans bij het monument op de Dam mocht leggen. Staan we voldoende stil bij de toegenomen moslimhaat, vreemdelingenhaat, racisme en discriminatie? Moeten we ons niet veel sterker verzetten tegen al die rechtse partijen? Niet preken voor eigen parochie, zoals ook deze dagelijkse blog, maar spreek je veel meer uit. Durf over sociale normen en waarden te praten. Blijf opkomen voor de sociaal zwakkeren. In ons voorland Amerika, door sommigen ontkend, heeft het voorkeursbeleid aan universiteiten geleid tot meer diversiteit in raciaal, etnisch en geografisch opzicht, maar de sociale mobiliteit is niet toegenomen. Dat zegt politieke wetenschapper Michael Sandel van Harvard Universiteit in Maarten!, maar ook dat bij veel universiteiten 70 procent van de studenten uit de rijke families komt en slechts 10 procent uit arme.