Komt de middenschool nu toch?

18 april 2021

De middenschool streeft ernaar alle kinderen ongeacht hun sociale milieu een gelijke kans te geven in het onderwijs. In de onderwijsleersituaties is meer aandacht voor individuele ontplooiing en sociale bewustwording. De middenschool stelt de studie- en beroepskeuze uit naar een latere leeftijd. Men heeft het idee dat via het onderwijs iets gedaan moet worden aan sociale ongelijkheid. Volgens de Onderwijsraad is nu het momentum. Tijdens het kabinet-Den Uyl in de jaren zeventig startten de middenschoolexperimenten al, maar die zijn nooit doorgezet.

Dat de kansenongelijkheid door de coronacrisis nog meer is toegenomen dan dat-ie al was, wordt nu door politiek Nederland gedeeld. Vijftig jaar geleden hield het CDA de middenschool tegen, omdat dit niet de vrijheid van onderwijs waarborgde en de VVD vond dat er geen ruimte was voor individuele verschillen, het niveau van de leerlingen zou nivelleren. (Bron: Masterscriptie ‘Tussen Mammoetwet en Basisvorming’, Vera van Dijk, 2008)