Kinderopvang moet betaalbaar blijven

1 december 2022

PvdA en GroenLinks zeggen dat €175 miljoen extra nodig is voor een Noodplan Kinderopvang. Daarmee zouden lonen in twee jaar tijd met 15 tot 19 procent kunnen stijgen. Pas dan blijft het werken in de kinderopvang aantrekkelijk. De indieners maken zich zorgen of de lagere inkomens de kinderopvang nog kunnen betalen, als de kinderopvang 40 procent duurder wordt. ‘Dat is voor veel ouders, zeker in deze koopkrachtcrisis, niet te doen’, stellen GroenLinks en PvdA. ‘Wij willen dat het kabinet zo snel mogelijk zorgt dat de betaalbaarheid verbetert door de vergoedingstarieven voor ouders te verhogen. Dat kan door de correctie die jaarlijks wordt gedaan in maart naar voren te halen. Dit kost naar schatting eenmalig 65 miljoen euro.’ Het geld voor het Noodplan Kinderopvang kan volgens de partijen worden vrijgemaakt uit de middelen die het kabinet in de Najaarsnota aankondigt om de gestegen energiekosten in de (semi-)collectieve sector te compenseren. Ieder kind verdient een plek om fijn te spelen en te leren. Ook is het de sleutel om het personeelstekort op de arbeidsmarkt op te lossen. (Bron: KinderopvangTotaal)