Kinderen zijn vaak de dupe

14 december 2023

Terwijl de debatten in de Tweede Kamer nog in volle gang zijn, schrijf ik over slachtofferhulp. Elk jaar ondersteunt het Fonds Slachtofferhulp rond de duizend noodhulpaanvragen, waarvan 30 procent het zaken betreft die ook om kinderen gaan. De beoogde minister van onderwijs, Marjolein Moorman, mocht er een links kabinet komen, beantwoordt vragen in het magazine van Slachtofferhulp. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die in armoede opgroeien worden belemmerd in hun ontwikkeling. “[In Amsterdam] willen we niet dat kinderen de dupe zijn van geldproblemen thuis. Daarom hebben we een uitgebreid pakket aan regelingen voor kinderen en hun ouders. Denk aan kind-tegoed voor schoolspullen via de stadspas, gratis laptops of tablets, vergoedingen voor sport-,dans- of muziekles en voor de reiskosten naar de middelbare school. Ook is er een vergoeding voor de eigenbijdrage van de kinderopvang en voor de vrijwillige ouderbijdrage op de basisschool.” Onze fractievoorzitter Rolien Bekkema reageert hierop als volgt: “We kunnen als Gooise Meren hier een voorbeeld aan nemen. We hebben hier dezelfde problemen. Laten we die nu niet alleen herkennen en erkennen, maar er ook echt iets aan doen.”