Kinderen mogen dubbele achternaam

15 december 2021

Een meerderheid van de Kamer wilde dat kinderen bij hun geboorte de achternaam van beide ouders krijgen. Ja, want ook hier lopen wij achter. Dat zijn we wel gewend. Ons land begon te laat met vaccineren, we waren te laat met de boosterprik. We nemen zelfs de extra doden die daardoor kwamen op de koop toe. Willen we dan een andere regering? Ja, die krijgen we nu, maar wel onder leiding van dezelfde leider die elke keer te laat reageerde of er geen actieve herinnering aan had. Begin dit jaar werd een motie aangenomen met de steun van twee partijen uit de coalitie en de  oppositiepartijen GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, 50Plus en Denk, waarin staat dat een dubbele achternaam mogelijk moet zijn. Tegen stemden de regeringspartijen CDA, ChristenUnie, PVV, SP, SGP en Forum voor Democratie. Minister Dekker voor Rechtsbescherming vond het niet zulke urgente problemen. Maar nu, wéér aan de late kant, is de kogel door de kerk (bij de christelijke partijen niet van harte) en heeft Dekker gisteren een wetsvoorstel ingediend dat kinderen een dubbele achternaam kunnen krijgen, zonder koppelteken, zoals al jaren in bijvoorbeeld alle Spaanstalige landen het geval is.