Kinderen in greep van commercie
Hoogbejaarden kunnen zich nog herinneren hoe ze buiten speelden. Zij luisterden met het gezin naar de radio. De bejaarden, babyboomers klinkt jonger, maar ze zijn allemaal gepensioneerd, kennen nog de kinderuurtjes op televisie op woensdag- en zaterdagmiddag. Je werd opgevoed door je ouders, de school en je directe omgeving. Dat is de laatste decennia heel anders. Technologie en commercie staan steeds centraler in de opvoeding van onze kinderen. Dat is risky business, beschrijft de Amerikaanse psycholoog Susan Linn in haar nieuwe boek dat wordt besproken in Vrij Nederland. Linn is een expert in de invloed van media en marketing op kinderen. Die kopen voor hun zakgeld een game, of anders doen hun ouders dat, beïnvloed door geraffineerde marketingtechnieken. “Als kinderen dagelijks uren online zijn en interacteren met technologie, krijgen ze de waarden mee van de commerciële cultuur waarin ze daar zijn ondergedompeld. En ze zijn er het continue doelwit van advertenties. Die advertenties gaan niet alleen over producten, maar ook over waarden, namelijk de waarde en het belang van consumptie.” Het is verontrustend dat kinderen normen en waarden bijgebracht worden door TikTok.