Kan de PvdA goed lobbyen?

12 december 2022

In 2006 werd het eerste exemplaar van ‘Het Grote Lobbyboek’ aangeboden aan Hans Wiegel. Later verscheen het boek met slappe kaft als e-boek. Het is geschreven door Erik van Venetië en Jaap Luikenaar, beiden waren eerst journalist bij respectievelijk de Volkskrant en Het Vaderland. Maar nu zijn ze professionele lobbyisten. Dat lobbyen in de politiek werkt, dat kunnen we zien aan de invoering van legaal gokken. Jarenlang is de gokindustrie bezig geweest om dit ook in Nederland te legaliseren met het vreemde argument dat men anders illegaal op buitenlandse goksites gaat gokken. Dan komen er allemaal reclames op de televisie en in gedrukte media, waarna de verslavingsklinieken in het geweer komen, omdat ze overspoeld worden met verslaafde gokkers. Oh gut, denkt onze regering, dan moeten we de wet weer aanpassen. Zonde van de tijd en energie, die ze beter aan de toeslagen affaire hadden kunnen besteden. Dus eerst nadenken en niet laten overtuigen door de lobbyisten die met trucs en verleidingskunsten hun belangen willen doordrukken. Toch zou ik als PvdA’er het boek goed lezen en er gebruik van maken.