Kabinetsbeleid is dat van een olietanker

25 september 2022

Het gaat in de politiek altijd langzamere dan je wilt. Dat komt door de bureaucratie en de democratie. Alles moet tenslotte secuur gebeuren. Het moet dan over zoveel schijven, waarvan je soms denkt, sla er even een paar over, want de uitkomst kennen we toch wel. Ja, maar dan blijken ergens ineens een paar vleermuizen te zitten, zoals bij basisschool De Tweemaster, waardoor de sloop jaren opgeschoven wordt. Maar de grote spelbreker is het marktdenken van de VVD, die daar vrolijk mee doorgaat en er ook nauwelijks zetels door verliest. Gelukkig zegt Ernst Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in de Volkskrant: “We hebben te lang vastgehouden aan een systeem van marktwerking, met de gedachte als er competitie is, je de beste kwaliteit krijgt tegen de laagste prijs. Die gedachte is inmiddels achterhaald, juist door samenwerking gaat de kwaliteit van de zorg omhoog. (…) Die mentaliteit veranderen is als het veranderen van de koers van een olietanker.” Begin die mentaliteit dan maar eens te veranderen in het kabinet.