Kabinet struikelt over migratie

9 juli 2023

Attje Kuiken zegt over het gevallen kabinet: “Moedwillig heeft de VVD een crisis geforceerd. Als je er zo’n bende van maakt, dan is het ook beter dat je weggaat. Rutte toont opnieuw een diepe minachting voor de problemen van Nederlanders.” Het kabinet struikelde over migratie. In Het Parool zegt de afzwaaiende directeur van het Rode Kruis, Marieke van Schaaik, dat ze zich schaamt voor Nederland. “Migratie is iets wat niet meer weggaat. We denken dat we de toestroom van mensen kunnen managen, maar dat ís niet zo. Migratie is een feit waar we op een democratische manier beleid op moeten maken. Wij als Rode Kruis hebben daar verder geen mening over, maar ik vind wel dat we vluchtelingen op een menswaardige manier moeten opvangen. Er zitten mensen nu al maanden in crisisnoodopvang, op stretchers in sport­hallen die bedoeld zijn voor een paar dagen. Er is slecht eten, kinderen gaan niet naar school. En het is niet zo dat er geen opvangplekken zijn hè? Alleen is het steeds: twee weken hier, twee maanden daar. De opvang is een politiek probleem dat niemand wil oplossen.”