Jorritsma heeft ogen in d’r zak

8 juli 2023

Kim van Keken schreef in Vrij Nederland over de integriteit van politica Annemarie Jorritsma (VVD): ‘‘Het zou goed zijn als Kamerleden aan zelfrelativering deden,’ preekte vertrekkend politica Annemarie Jorritsma in een afscheidsinterview. Intussen zelf van geen enkel inzicht in eigen handelen blijk gevend.” Deze week was Pieter Omzigt in het praatprogramma Renze, waarin je in een getoond filmpje zag dat mevrouw Jorritsma weigerde hem een hand te geven of ook maar aan te kijken. Diezelfde Jorritsma verlaat de politiek, waarin ze vele functies had met als laatste baan fractieleider in de Eerste Kamer. Maar daarnaast grossierde ze in bijbanen. Daarom wilde zij ook geen strengere lobbyregels. Zelf combineerde ze haar senatorschap al die jaren met een goed gevuld ‘mandje’ met ‘maatschappelijke’ bestuursfuncties, zoals bij netbeheerder Alliander, bij vakantiehuisjesgigant Roompot of bij een bedrijf voor chemische schoonmaakmiddeltjes. Volgens Jorritsma hoeft ons land zich weinig aan te trekken van de Europese anti-corruptie waakhond, want ze heeft in haar hele veertigjarige carrière nog nooit iets onoorbaars gezien. Misschien omdat ze met haar gedachten bij een van haar vele nevenfuncties is.