Jeroen Dijsselbloem communiceert duidelijk

27 april 2021

PvdA coryfee Dijsselbloem is geboren in 1966 in Eindhoven. Dat hij een Brabander is kun je een beetje zien aan zijn vier voornamen: Jeroen René Victor Anton. Op Wikipedia staat dat hij een Nederlandse bestuurder en voormalig politicus is. Tegenwoordig is hij voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en voorzitter van de commissie Nationaal Groeifonds. Hij wordt veel aan tafel gevraagd bij praatprogramma’s. Dat was al bij DWDD om de toestand rond de Brexit helder uit te leggen. Omdat hij van 2012 tot eind 2017 minister van Financiën was, moet hij ook nog wel eens komen opdraven, zoals afgelopen zondag in het tv-programma Buitenhof.

Hoe rustig en duidelijk legt hij dan uit hoe wij (eigenlijk Wopke Hoekstra) het beste om kunnen gaan met al dat geleende geld aan het bedrijfsleven. ‘De Kamer en het kabinet zouden moeten overwegen om (een deel van) die belastingschulden generiek kwijt te schelden; anders kom je weer in een wirwar van regels.’ Zo voorkom je volgens Dijsselbloem dat ondernemers na de crisis alsnog omvallen. Duidelijke taal.