Jammer van de vertrekkers

7 augustus 2023

Er zijn veel vertrekkende Kamerleden, maar ook bestuursleden van politieke partijen die het voor gezien houden. Franklin D. Roosevelt was zo’n goeie president, dat hij wellicht voor de derde keer gekozen zou kunnen worden. Daar kwam een wet voor. Niet meer dan twee termijnen. In ons land kan je zo lang blijven als dat het volk wil. Gelukkig hebben wij een kiesstelsel dat we geen situaties kunnen krijgen als in China of als in Rusland. Toch betekent dat een goeie politicus moet beschikken over ervaring. Het duurt lang om alles goed in je vingers te kregen. Handig is een goede algemene ontwikkeling, discipline, doorzettingsvermogen, zowel mondeling als schriftelijk helder overkomen, met ervaring. Dat kan je opdoen in een gemeenteraad, provincie en dan in de Tweede Kamer. Hopelijk blijf je dan minstens tien jaar. Het is daarom erg jammer dat twee prominenten stoppen. Beiden omdat ze het niet eens zijn met een gezamenlijke lijst PvdA/GroenLinks, Henk Nijboer en Lutz Jacobi. Eerstgenoemde zit nog wel z’n rit als Tweede Kamerlid uit tot de verkiezingen in november en Lutz stapt nu uit het PvdA-bestuur. Erg jammer!