Internationale politiek is lastig

8 augustus 2023

Hoogstwaarschijnlijk wordt Frans Timmermans de lijsttrekker van PvdA/GroenLinks voor de komende Tweede Kamerverkiezingen. Behalve dat er in ons land veel te herstellen is na een aantal jaren onder Rutte, is het ook belangrijk dat er iemand komt die weet hoe de lijntjes lopen in Europa en het liefst ook internationaal. We zijn van elkaar afhankelijk, zelfs afhankelijker geworden. We dachten zaken te kunnen uitbesteden waar andere landen beter in zijn. Maar dan blijkt dat door oorlog we ineens verstoken zijn van bijvoorbeeld gas en graan. Dat kan ook met olie. We bakken zoete broodjes met de #Arabische sjeiks, die al voor miljarden aan onroerend goed in de westerse wereld bezitten. Ze weten geen raad met hun geld en met de mensenrechten. Het is lastig daar mee om te gaan. Niet voor onze voetbalmiljonairs, die graag nog tientallen miljoenen willen ‘bijverdienen’. Zij sluiten hun ogen voor het in mootjes hakken van een journalist in opdracht van de Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman of Sjeik Mohammed van Dubai die zijn dochter 18 jaar gevangen hield. Daarmee omgaan heet internationale politiek.