Integer, sober, sociaal en dienstbaar

23 augustus 2022

Al heel lang heeft de PvdA een erecode, een beetje aftands woord, maar is toch belangrijk. Het houdt in vrijheid, democratie, rechtvaardigheid, duurzaamheid en solidariteit. Dat zijn de idealen van de sociaaldemocratie verwoord in ons Beginselmanifest. Idealen zijn er om waar te maken en na te leven en hoe te handelen in politieke en bestuurlijke functies. Het gaat om integer gedrag. Kom daar nog maar eens om. Het is lastig als je ziet dat anderen, die het voor het zeggen hebben, de beleidsmakers, er een moraal op na houden die daar niet mee strookt. Partijgenoten die na een politieke loopbaan overstappen naar een bestuursfunctie in de (semi-)publieke sector en hun werkzame leven voortzetten bij maatschappelijke organisaties, moeten zich ervan bewust zijn, dat zij PvdA’er zijn en blijven. Als ze dat niet doen, dan straalt dat negatief af op de partij. En dat is jammer en slecht. Dat geldt ook voor degenen die overstappen naar het bedrijfsleven. Denk aan de wet Normering Topinkomens en ga niet meer verdienen dan de Minister-President. En denk aan onze moraal van ‘soberheid en dienstbaarheid’.