Infographics worden wel bekeken

2 oktober 2022

Infographics maken dingen soms ineens duidelijk. Het is ook een vak op het hbo. De NRC had er zaterdag een over hoe je een grote fabriek CO2-neutraal maakt. In de Volkskrant staat er elke zaterdag een in hun bijlage boeken & wetenschap. Dit keer over de hoeveelheid land- en bosproducten die Nederland importeert. Dat zou betekenen dat ons land 4 x zo groot zou moeten zijn, om dat allemaal zelf te produceren. En dat met allemaal lijntjes naar producten, waar die vandaan komen. Om een voorbeeld te noemen: circa 47% van alle soja en 35% van alle koffie komt uit Brazilië, waar ontbossing een probleem is. PEW Research is een Amerikaans onderzoeksbureau, die een gratis nieuwsbrief verstuurt met allemaal infographics, die je in een oogopslag bijvoorbeeld vertelt hoe het staat met de Amerikaanse politiek. Dat vindt men prettig. Alleen maar lettertjes lezen doen de meeste mensen niet graag. Zelfs zo’n klein stukje als dit wordt slechts door een handjevol mensen gelezen, laat staan ingewikkelde partijprogramma’s.