Inclusieproject voor basisonderwijs
Studenten van de Hogeschool Utrecht hebben een boek, theaterstuk en hulpmaterialen ontwikkeld om inclusie in de klas te bevorderen. Het initiatief kwam van een docent wier kind slechthorend is. In korte tijd creëerden studenten een interactief theaterstuk met verhalen over een slechthorend konijntje, een slechtziend uiltje en een leeuw met een fysieke beperking. “Het leuke is dat de kinderen in de klas leren van de manier waarop elk dier omgaat met zijn of haar beperking”, aldus docent Thijs van Houwelingen. De studenten droegen zo bij aan de manier waarop kinderen in de klas denken over het hebben van een beperking. Student Casper Tak benadrukt het belang van testen van dit soort projecten. “Het was een eye-opener om te zien dat sommige aannames die we maakten juist waren maar andere juist compleet verkeerd.” Het is een voorbeeld dat studenten op hogescholen samenwerken aan echte problemen van opdrachtgevers uit ziekenhuizen, onderwijs, de zorgsector en het bedrijfsleven. Ze leren marktonderzoek doen, prototypes maken en te testen bij eindgebruikers, en hoe andere stakeholders te betrekken. Het is dus niet alleen kommer en kwel in het onderwijs.