In memoriam: Jan Hylkema

9 april 2021

In de vroege ochtend van 8 april 2021 bereikte ons het trieste bericht, dat Jan Hylkema in zijn slaap is overleden in het verpleeghuis de Stichtse Hof te Laren.

Bij Jan, onze vriend, willen wij stilstaan en hem gedenken.
Jan was een actief sociaal-democraat. Prominent aanwezig, scherp, goed voorbereid en kundig en daarom als persoon gewaardeerd.
Jan was duidelijk. Je zou kunnen zeggen zwart- wit. Gezien zijn grote hart voor de PvdA en zijn Ajax misschien beter te vertalen naar “rood-wit”.

Jan was een Muiderberger, maar ook een Weesper, zijn geboortestad. Hij ging naar de middelbare school in Amsterdam en studeerde af aan de UvA als bioloog/ecoloog. Het gedrag van de wilde ganzen was zijn afstudeeronderwerp. Dat heeft hem misschien wel geholpen in zijn politieke carrière.
Jan heeft een professionele carrière binnen zijn vakgebied doorlopen bij de adviesbureaus Witteveen+Bos, Oranjewoud en Royal Haskoning. In de periode 2004-2016 werkte hij als directeur bij Recreatie Noord-Holland NV, waar hij zeer zeker zijn verdiensten had.

In de Muidense politiek was Jan actief als raadslid én fractievoorzitter van maart 2002 tot 31 januari 2015. Bij zijn afscheid op 18 december 2015 werd Jan benoemd tot Lid van de Orde van Oranje Nassau.

Zijn passie gedurende deze periode lag in de ruimtelijke planvorming en de bescherming van de natuur. Deze combinatie kwam samen in de ontwikkeling van het K.N.S.F. gebied, nu een woonwijk in Muiden, de Krijgsman geheten. Een zeer turbulente periode, die enerzijds “kaasje” was voor Jan, maar die ook door zijn gedrevenheid heel veel van hem heeft gevergd en misschien ook wel van zijn gezin.

Zijn laatste jaren werden beheerst door de nare ziekte van Altzheimer. Zichtbaar en voelbaar voor zijn familie en vrienden veranderde Jan in een veranderde Jan.

Wij blijven Jan herinneren als een loyale politieke vriend met het hart op de goede plaats met grote betekenis voor Muiden en de opstap naar de fusiegemeente Gooise Meren.

Wij wensen Jan’s naasten heel veel sterkte bij het dragen van dit grote verlies.

Foto: Jan Hylkema (21 mei 1959 – 8 april 2021)

Waar ben je naar op zoek?