Iedereen een fatsoenlijk inkomen

7 december 2023

In zo’n klein blogje val je weleens in herhaling. Het beklijft niet bij iedereen dat Nederland een van de rijkste landen ter wereld is en dat de kloof tussen arm en rijk blijft groeien. Steeds meer mensen hebben moeite met hun vaste lasten. De PvdA wil het minimumloon, de uitkeringen en de AOW verhogen. Er moet een stevig sociaal vangnet komen, met als doel dat niemand in ons land in armoede opgroeit. Met een #werkgarantiefonds, hulp bij omscholing en nieuwe basisbanen wil de PvdA zorgen dat iedereen die wíl werken ook kán werken. Daarom moeten onzekere contracten afgeschaft worden en moeten zzp’ers en uitzendkrachten beschermd worden tegen uitbuiting en oneerlijke concurrentie. Niet alles privatiseren, zoals in het verleden, we willen weer trots zijn op onze publieke voorzieningen. Daar moet dus meer in geïnvesteerd worden. Uiteindelijk willen we werk minder zwaar belasten en juist meer vragen van vermogenden. De superrijken hebben geld te veel. Zij wat minder, dan kunnen we Nederlanders met een gemiddeld inkomen meer ruimte geven. Natuurlijk is het klimaat heel belangrijk, maar #bestaanszekerheid staat net iets dichter bij iedereen.