Houdt artikel 23 stand onder de PVV?

28 november 2023

De winnaar van de verkiezingen is een leider “die haat zaait en schaamteloos bevolkingsgroepen demoniseert”, schrijft Merel van Schoonhoven in de Volkskrant, “de democratische rechtsstaat beschadigt door die als ‘corrupt’ te kwalificeren, het parlement als ‘nep’ en journalisten als ‘tuig’. Een man die flirt met Poetin, pleit voor verklikkersmeldpunten, vindt dat jongens niet zittend mogen plassen op school. Een man die klimaatverandering glashard ontkent en een Nexit voorstaat. Een man die stelselmatig groepen uitsluit, als vertolker van diegenen die zich al jaren voelen uitgesloten.” Er is echter één onderwerp waar GroenLinks/PvdA en de PVV elkaar kunnen vinden. Dat is het aanpassen van artikel 23 van de Grondwet. Precies drie jaar geleden wilde de PvdA artikel 23 aanpassen. Want er zijn scholen waar de universele waarden – zoals gelijkheid van man-vrouw en homo en hetero – niet worden gedeeld. Elke school heeft de plicht kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs niet alleen van goede kwaliteit zijn, maar ook bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Dus geen religiescholen die andersdenkenden weigert.