13 januari 2025

Houden Europese wetten BigTech in de hand?

Een goeie politieke boodschap is belangrijk. Maar nog belangrijker is het bereiken van de juiste doelgroep. Daar ging het gisteren in Buitenhof onder andere over. Ik denk dat 90 procent van de doelgroep die wij willen bereiken het televisieprogramma niet eens kent. Wij blijken niet slim genoeg. We moeten niet alleen slimmer worden maar sluwer. Sluwe en oneerlijke mensen bereiken wel de gewenste doelgroep. Kijk maar wat Russische trollen hebben gedaan. Zij hebben de bekendheid van de Roemeense presidentskandidaat die voor de verkiezingen 2 tot 3 procent bekendheid had, volgens Bas Groothuis, VVD-Europarlementariër, met nepnieuws zodanig weten op te krikken dat hij werd gekozen.
“Călin Georgescu peilde een maand geleden nog rond de vijf procent, maar werd ineens de grote favoriet om de Roemeense presidentsverkiezingen te winnen. Volgens inlichtingendiensten wordt hij geholpen door Rusland.” Dat meldde het RTL Nieuws. Het percentage lag dus iets hoger, maar dat doet niets af aan de ernst van wat buitenlandse inmenging te weeg kan brengen. Daar ging het in de uitzending over. Is de Europese wetgeving in staat om nepnieuws en de grote Big Tech-bedrijven te beteugelen?