Volgens de Belgische socioloog Walter Weyns gaat het bij woke om verschillende maatschappelijke ideeën over een toekomst die anders moet worden vormgegeven. Het gaat om fanatieke groepen die opkomen voor het klimaat, vrouwenrechten, genderinclusie, of opstaan tegen racisme en hedendaagse sporen van het kolonialisme. “Dat alles wordt woke genoemd en daarom is het geen klassieke sociale beweging”, zegt Weyns. “Daarvoor heb je vaste actiepunten nodig en een organisatie of politieke partij.” Hij ziet woke daarom meer als een wirwar aan ideeën met overlap en een gedeelde noemer: sociale rechtvaardigheid. Het woord blijkt afkomstig uit Amerikaanse straattaal en werd bij de opkomst van de Lives Matter-beweging gebruikt als waarschuwing tegen het politiegeweld. Het lijkt nu echter een wat negatieve klank te krijgen door felle activisten voor sociale rechtvaardigheid. Zo vond men het RIVM te vergaan met hun publicatie over de gevolgen van roken door ‘zwangere mensen’. De wokebeweging wil veranderingen, die voor sommigen te snel gaan. Maar door de onbekendheid met het woord, wordt het te pas en te onpas gebruikt, door voor- en tegenstanders.