Hoeveel water verbruikt u?

14 januari 2022

Het hangt als een zwaard van Damocles boven de hoofden van onze (klein)kinderen. Is er de komende jaren wel genoeg drinkwater? Eén keer per jaar kijken we op onze watermeter en vullen braaf de meterstand in. Maar zo gaat het niet over de hele wereld. Diergaarde Blijdorp deed onderzoek samen met de TU Delft naar de opvang en hergebruik van regenwater. Het afvalwater bleek direct in het Rotterdams watersysteem terecht te komen; de hokken van de olifanten werden schoongemaakt met drinkwater. Blijdorp nam contact op de Hogeschool Utrecht, waar studenten zich bezighouden met duurzaamheid. In dit geval gaat het om de onzichtbaarheid van de verspilling van water. De studenten bedachten een quiz (die je kan spelen op een ‘watermachine’ op het terrein), waarmee bezoekers kunnen nagaan of ze aan waterbesparing doen. Onze gemeente heet Gooise Meren, omdat we omgeven zijn door water. Maar dat is niet direct drinkwater. Waterbesparing en verduurzaming staat u daar vaak genoeg bij stil?