Hoe verloopt de formatie?

1 juni 2021

Onlangs schreef econoom Ewald Engelen een column in de Groene, waarin hij refereert aan drie commentaren van de Duitse journalist Thomas Kirchner in de Süddeutsche Zeitung. Er blijft geen spaan heel van Mark Rutte. Kirchner spreekt over een beerput, die voor iedereen zichtbaar is geworden, “een onzindelijke versmelting van wetgevende en uitvoerende macht, die loopt langs de hechte personele netwerken van de VVD. Oppositie is er nauwelijks, omdat de partijen als ze voldoende zetels halen maar wat graag meeliften op de politieke machtsmachine van de VVD en bereid zijn daarvoor hun ideologische profiel te wissen.”

In hoeverre gaan de linkse partijen een rechte rug houden bij de informatiegesprekken met Mariëtte Hamer en in het bijzonder Lilianne Ploumen? De PvdA heeft voldoende leergeld betaald; vraag maar aan Diederik Samson. Het blijft vreemd dat we waarschijnlijk weer een kabinet krijgen onder leiding van iemand die geen ‘actieve herinnering’ heeft aan hoe hij ons land bestuurd heeft.