14 juni 2024

Hoe ver is de spoedeisende hulp?

De acute zorg staat onder druk. Het is nog een eind weg, maar u kunt gratis bij een openbare les zijn van Wietske Blom-Ham op 25 oktober in Utrecht. Kon u niet terecht in Blaricum? Moest u doorrijden naar Hilversum? De acute zorg is gericht op levensreddend handelen en het opheffen van acuut gevaar. Dat is hoe onze verpleegkundigen, medisch hulpverleners en artsen worden opgeleid en daar zijn onze methodieken en protocollen op afgestemd. Er is een toename van het aantal patiënten met complexe problemen waarbij meer nodig is dan alleen levensreddend handelen. Het is van belang om te onderzoeken hoe deze patiënten acute zorg op maat aan te bieden die aansluit bij hun specifieke behoeftes én op de dagelijkse realiteit van de hectiek. Wat betekent dit voor onze zorgprofessionals, de manier waarop opgeleid en het werk uitgevoerd wordt. Past dit nog met wat er nodig is? Daarover vertelt Wietske Blom-Ham, lector Acute Zorg bij het lectoraat Proactieve Zorg voor thuiswonende ouderen van de Hogeschool Utrecht. Zo kunt u de theorie vergelijken met wat er in werkelijkheid gebeurt in Gooise Meren.