Hoe inclusief is Gooise Meren?

4 september 2023

Ondanks dat de gemeente Gooise Meren z’n best doet om #inclusief te zijn, blijft het een witte gemeente. Ambtenaren prediken een transparant beleid. Dat komt keurig tot uiting bij de totstandkoming van nieuwe woonprojecten, zoals bij De Krijgsman in Muiden, het voormalige Storkterrein in Naarden en de Emmalocaties in Bussum. Toch verlopen dat soort projecten niet vlekkeloos. In Muiden konden volgens de projectontwikkelaar alleen maar dure woningen komen, want anders was bouwen niet haalbaar. Met godsgratie kwamen er ook nog een aantal sociale huurwoningen. De meebeslissende buurtbewoners bij het Storkterrein wilden geen sociale woningen naast zich. Bij de Emmalocatie aan de Van Slochterenlaan zou er misschien wel een etage bovenop kunnen. Maar dat zou het ‘beschermd dorpsgezicht’ schaden. Hoera voor de transparantie en het meebeslissen van de buurt. Als de bestuurders geen eisen durven te stellen, door bijvoorbeeld vast te houden aan de regel 1/3 duur, 1/3 midden, 1/3 sociaal, dan komen er nooit woningen voor leerkrachten en voor mensen die werken bij de brandweer, politie of in de zorg. Leuk die transparantie, maar zo blijft Gooise Meren wit, zonder inclusiviteit.