Hoe gelijkwaardig zijn man en vrouw?

27 mei 2023

Het plan van de regering dat is overgenomen door enkele koepelorganisaties van scholen is volgens Anja Meulenbelt een onzalig plan. Er worden bonussen uitgereikt aan degenen (meestal vrouwen) die meer gaan werken. Daarbij wordt een belangrijk feit over het hoofd gezien schrijft zij in S&D: “De meeste mannen die een volle baan hebben kunnen dat omdat ze een partner hebben die het thuisfront regelt (…) als moderne vrouw die probeert om betaald werk en de zorg thuis te combineren. Want dit wenst ook de overheid niet onder ogen te zien: iemand moet het huishouden doen, iemand moet er zijn voor de kinderen, en dan hebben we het nog niet over wat zo lief ‘mantelzorg’ heet.” De vrouwen die wel al veel verdienen of zij die een goed verdienende partner hebben, kunnen zich een oppas of schoonmaakster permitteren. Terwijl mannen graag de zorg voor voor thuis aan hun vrouw overlaten en hun baan houden. We zeggen wel dat vrouwen bij ons gelijke rechten hebben, in de praktijk blijkt er nog weinig van die gelijkwaardigheid.