Het is niet eenvoudig om #jongeren te bereiken. Hoe ze te beïnvloeden weten we inmiddels. Dat blijkt het beste te gaan via leeftijdgenoten en helemaal via influencers op Tik Tok. Hoewel de meeste ouderen het verafschuwen, zijn die zelf ook voor de bijl gegaan en adverteren zij ook op diverse sociale mediakanalen. Wij ook. De net bij de Christelijke Hogeschool Ede afgestudeerde Sanne Verweij concludeerde in haar scriptie dat er veel te leren valt van de populaire jong volwassen romans, want dat genre is onder de tieners populair. Volgens Sanne heeft het te maken met de schrijfstijl. Ze onderzocht hoe journalisten de storytelling-technieken van het genre ‘young adult’ kunnen gebruiken om hun teksten aansprekender te maken voor jongeren. Ze sprak daarvoor met redacteuren van de platformen Girlscene, Brandpunt+ en Nederlands Dagblad (een Christelijke krant) Studenten. Daar kwam uit dat korte zinnen, eenvoudige woorden en beknopte beschrijvingen aanspreken. Helemaal als het gaat over tienerproblemen, -situaties en -gevoelens. Ze willen zich ook graag kunnen identificeren met personages. In de politiek lijkt dat lastig. Maar we kunnen beginnen met duidelijker communiceren.