Het waterschap kost nu eenmaal geld

6 december 2021

Waterschappen worden steeds belangrijker. Nederland zakt, net als het grondwaterpeil. En de waterspiegel stijgt. Om te zorgen dat we geen natte voeten krijgen en schoon water kunnen blijven drinken hebben we het waterschap Amstel, Gooi en Vecht dat het komend jaar 220 miljoen euro uitgeeft. Geld dat rechtstreeks bij u, bedrijven en boeren in rekening wordt gebracht. Dat is een stijging van bijna 5% ten opzichte van vorig jaar. Een rekening die we door de regels uit Den Haag maar moeilijk eerlijk kunnen verdelen. De sterkste schouders dragen niet de zwaarste lasten. Gelukkig hebben we wel dankzij de inspanningen van de Partij van de Arbeid een zo ruim mogelijke regeling voor kwijtschelding en doen we aan sociaal incasseren. Die stijging van de uitgaven was nodig, want het waterschap kreeg te maken met ons rioolslib dat ze niet meer kwijt kon. De cybersecurity bleek niet op orde. Dat komt boven op problemen met de waterkwaliteit en de PFAS crisis. Plus het handhaven van de waterveiligheid, het tegengaan van verdroging én van wateroverlast, het bewaren van de biodiversiteit en de energietransitie. En dat allemaal kost geld.