Het verschil tussen echt en onecht

9 februari 2023

Wij denken ons suf hoe wij mensen kunnen stimuleren op de PvdA te gaan stemmen. Hoe brengen we onze standpunten aan de man bij mensen die niet dezelfde media lezen? En hoe overtuigen we diegenen van onze sociaaldemocratische beginselen? In de tussentijd krijg je te maken met malloten die al hun tijd steken in het versturen van doodsbedreigingen. Die kleine groep schreeuwers houden de democratie tegen en duwen ons richting een politiestaat, terwijl de meerderheid dit niet wil. Maar zij, Pepijn van Houwelingen en Wybren van Haga, krijgen wel heel veel aandacht. Enerzijds voor vragen in de Tweede Kamer over Pim Lammers, die zich terugtrok als dichter van de Kinderboekenweek, anderzijds voor hun deelname in de commissie (waaruit Khadija Arib zich terugtrok) die de parlementaire enquête voor corona voorbereidt. Want hoe kan je hierin functioneren als je de coronapandemie ontkent of tegen vaccineren bent? Een paar honderd jaar geleden zouden beide heren aan het eind van toneelstukken bij de uitgang van het theater de boeven opvangen, omdat ze het verschil niet weten tussen echt en onecht.