Het openbaarvervoer moet beter

28 november 2022

Om de zoveel tijd krijg ik een email van ‘de goede zaak’ met de vraag of ik een petitie wil tekenen. Dit keer gaat het over het openbaar vervoer (OV). Ze willen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en vervoersbedrijven dwingen om het OV weer écht openbaar te maken door het ministerie bij te laten springen in prijsstijgingen. Het kabinet investeert wel 17,5 miljard in fossiel, terwijl wij willen dat ze investeren in betaalbaar, toegankelijk en duurzaam OV. Het is simpelweg een kwestie van politieke keuzes en prioriteiten: waar gaat ons belastinggeld naartoe? Natuurlijk kent het OV meer problemen. Er is een groot personeelstekort en veel treinen, bussen, trams en metro’s zijn niet toegankelijk. Buiten de randstad zijn veel plekken slecht of niet bereikbaar. OV is juist de kern van onze mobiliteit, laagdrempelig, toegankelijk en betaalbaar voor iedereen. Iets waar we trots op kunnen zijn. Op 15 december debatteert de Tweede Kamer over de trein. Hoe mooi zou het zijn als we ze dan aan de bel trekken voor een betaalbare treinreis. Mee eens, teken dan de: petitie