1 september 2024

Het onderwijs heeft ‘t moeilijk

Het onderwijs kampt met problemen, maar het belangrijkste probleem is het leerkrachtentekort. Je kon ‘t zien bij ‘de slimste mens’ dat zelfs de finalisten simpele aardrijkskundige of geschiedenisvragen niet konden beantwoorden. Een gebrek aan algemene kennis, vroeger heette dat een gebrek aan algemene ontwikkeling. In het onderwijs is men soms hardleers, want herhaalde onderzoeken wijzen uit dat leerlingen laten zittenblijven geen zin heeft. Dat men het toch blijft doen, heeft te maken met het systeem. Een beetje differentiëren kan het systeem (kunnen de leerkrachten) niet aan. Ontevreden rijke ouders sturen hun kinderen vaker naar privéscholen. Daar komen er steeds meer van. Een trend die je niet alleen in ons land ziet, maar ook in Amerika. In beide landen wordt ook de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter.

CBS-cijfers: 17 procent van de Nederlanders zegt rooms-katholiek te zijn, maar 30 procent van de scholen zijn rooms-katholiek; 13 procent is protestant, maar 29 procent scholen zijn protestant-christelijk. Een dubbele scheve verhouding: te veel scholen op religieuze basis en er komen te veel particuliere scholen bij, waar alleen rijke kinderen naartoe kunnen.