Het mobieltje een liegbeest?

7 juli 2023

Abraham Lincoln liet ons deze woorden na: ‘Je kunt alle mensen een tijdje bedriegen en sommige mensen de hele tijd, maar je kunt niet alle mensen de hele tijd bedriegen’. Maar toen was er nog geen internet. Nu wel en iedereen maakt er gebruik van. Op de link van het blad One staat:  Het kabinet lijkt het aantal asielaanvragen te overdrijven. Nog geen kwart van de verwachte 70.000 meldde zich in de eerste helft van het jaar. ‘Paniekzaaierij’, noemt hoogleraar migratierecht Leo Lucassen. Veel berichten ziet men op de smartphone. Jongeren zitten daar gemiddeld zes uur per dag op. Dit onderzocht hoogleraar Jeugd en Media, Patti Valkenburg al in 2018. Mobiele telefoons spelen een grote rol bij concentratieverlies. Hoeveel leugens lezen ze eigenlijk? Of een TikTok-filmpje sturen tijdens de les. De voortdurende afleiding van mobieltjes heeft grote gevolgen, met name voor jongeren. “Door die afleiding, kunnen jongeren minder goed leren”, zegt Stefan van der Stigchel, hoogleraar Cognitieve Psychologie, “en informatie wordt minder goed opgeslagen. We proberen alles tegelijkertijd te doen. Dit is heel vermoeiend, waardoor je meer gestrest raakt.”