Het lijkt er op dat het college ‘langzaam’ en ‘duurzaam’ met elkaar heeft verward.

27 maart 2019

Stand van zaken Duurzaamheidsleningen Gooise Meren:

Maar liefst 105 keer kwam in coalitieakkoord het woord ‘duurzaamheid’ voor.
Duurzaamheid als één van de steunpilaren van het beleid van deze coalitie voor de komende jaren. De PvdA vroeg bij de besprekingen over het coalitieakkoord al naar de nadere invulling van dat woord duurzaamheid. Te meer omdat de coalitie steeds sprak over ‘als de financiële situatie dat toelaat’ en meer van dergelijke slagen om de arm.

In 2017 is tot nu toe de enige echte duurzaamheidsmaatregel in Gooise Meren genomen door de voorgaande coalitie: het invoeren van de duurzaamheidslening, een fonds van 400.000 euro om leningen te verstrekken voor de verduurzaming van de particuliere woningvoorraad. Dringend gewenst en hoogst noodzakelijk.

Ruim een jaar na het aannemen van dit raadsvoorstel doet de PvdA navraag naar de gedane bestedingen op dit enige
concrete voorstel.

Het antwoord van het college laat zich raden. Van die € 400.000 is tot op heden €0,0 besteed. Redenen? ‘… andere procesinrichting…’ en ‘ … niet onmiddellijk de
benodigde capaciteit voorhanden…’.

De PvdA is onaangenaam verrast en roept het college op om dit meer dan een jaar geleden aangenomen voorstel nu echt uit te voeren!

De feiten:
190328-motiePvdA(VADO)_duurzaamheidsleningen >>