Het kinderdebat

3 maart 2022

Alle partijen waren er, want welke politieke partij wil niet horen wat basisschoolleerlingen bezighoudt? Vragen kwamen volop. Over de toekomst van online onderwijs, via vroege selectie in het onderwijs naar slecht geventileerde scholen en verkeersveiligheid rondom scholen. Kinderen maken zich oprecht zorgen over de wereld die, zoals een van hen zei, ‘oude mensen overdragen aan ons’. Dus willen ze allemaal dat er ook in Gooise Meren een jongerenraad komt. Een raad die politici en alle andere volwassenen erop wijst wat beter kan. ‘t Was een fikse lijst. Niet om te klagen, wel om aandacht voor te vragen. Veel van wat zij willen is eigenlijk te gênant voor woorden. Nog steeds zijn er scholen met enkel glas, met slechte ventilatie, beroerd onderhoud. Resultaat van te lange verwaarlozing. PvdA-deelnemer Wouter van der Schaaf zei: “Wees duidelijk over veiligheid rondom de scholen, over rookverboden, over het weren van vervuilende auto’s uit de gemeente. Juist op milieugebied is de tijd van half tolereren en pappen en nathouden voorbij.” Hij bepleitte een fikse investering in zonnepanelen op alle scholen. “Het betaalt zichzelf terug!” De kinderen waren na afloop erg enthousiast. En dat is enorme winst.