Het ingewikkelde Europa

15 januari 2023

We stemmen op 15 maart wie ons in het waterschap Gooi & Vechtstreek gaat vertegenwoordigen. Dat doen we ook voor de Provinciale Staten, die op hun beurt onze Eerste Kamerleden kiezen. De volgende Europese verkiezingen zijn in 2024. Hoe het in Europa precies werkt, is lang niet voor iedereen duidelijk. We hebben een Europees Parlement met 705 leden. Elke Europese burger kan eens in de vijf jaar rechtstreeks op een van hen stemmen. Dat parlement neemt samen met de Raad van de Europese Unie beslissingen over de Europese wetten. Als het Parlement en die Raad het samen niet eens kunnen worden, komt er geen nieuwe wet. Deze Raad van de EU is echter niet dezelfde als de Europese Raad, die bestaat uit de staatshoofden en regeringsleiders van de lidstaten. Deze Europese Raad heeft geen wetgevende taak, maar stelt de algemene politieke beleidslijnen van de Europese Unie vast. Dan hebben we nog de Europese Commissie, een politiek onafhankelijke, uitvoerende tak van de EU, die voorstellen moet doen voor nieuwe Europese wetgeving, met uit elk land één commissaris.