Herdenken en vieren

5 mei 2021

Op 4 en 5 mei staan we stil bij verliezen in de Tweede Wereldoorlog, oorlogen daarna, vredesoperaties en bij de vrijheid die we hebben. Dat laatste is geen vanzelfsprekendheid en gelukkig beseffen velen van ons dat. In steeds meer landen zien we dat een dictator aan de macht komt of dat bevochten vrijheden worden afgenomen onder het mom van religie of terrorisme. Deze heersers of regeringen ondersteunen hun beperkende maatregelen door de vrije pers te beknotten, nieuwszenders over te nemen en onwaarheden te publiceren (fake news). Veelal leidt dit tot verrijking van een kleine groep. Ook in Europa zien we deze tendens in meerdere landen.

Het is hoopgevend dat steeds meer mensen in Nederland de dodenherdenking en de viering van de bevrijding belangrijk vinden. Hopelijk leidt dit er ook toe dat herkend wordt hoe onvrijheid ontstaat en dat we om dat te voorkomen ons moeten inzetten en soms ongemak moeten accepteren.