Her en der groene scooters op de stoep

17 september 2022

Buurtplatform Parkwijk in Naarden hield onlangs een enquête onder z’n bewoners naar het gebruik van de steeds vaker gesignaleerde groene scooters van Gosharing. Dit bedrijf verhuurt naast scooters ook e-bikes. In onze gemeente zijn nog twee bedrijven actief, maar dan alleen met deelauto’s: Greenwheels en MyWheels. Deze laatste firma verhuurt ook elders elektrische scooters in tegenstelling tot die van Gosharing die gewoon op benzine rijden. Met een response van 18% was buurtplatformvoorzitter Leon Kramer zeer tevreden. “We wilden weten wat men van die scooters vindt en het is een goeie manier om met de buurtbewoners in contact te komen.” Uiteindelijk vulden 179 bewoners de enquête volledig in. De algemene tendens is dat men begrijpt dat de bedoeling is: minder verkeer op de weg. Maar men vindt het slordig en zelfs gevaarlijk dat men die scooters her en der op de stoepen achterlaat. Op de vraag waarom men er geen gebruik van gaat maken in de toekomst (dat beweert 90%), zegt men zelf een fiets te hebben of  dat men liever met het eigen vervoer gaat.