Harmonisatie buitensport

19 januari 2021

Eind deze maand komt het harmonisatievoorstel buitensport in de raad. In de nieuwsbrief PvdA-Gooise Meren van deze maand een uitgebreide toelichting van Wouter van der Schaaf. Lees hier verder >>>

In Gooise Meren zijn 7.510 sporters actief in de verenigingen die vallen onder het voorstel van het college. Samen moeten zij € 306.751,– aan huur opbrengen. Maar niet elke sporter draagt daar evenredig aan bij. Dat zou neerkomen op € 40 per lid. Dat heet sporterssolidariteit, dat meer uitgaat van beleid dan van een boekhoudkundige berekening; dat accepteert dat harmonisatie geld kan kosten; dat uitgaat van inzet en actieve betrokkenheid van leden van verenigingen; dat aangegane verplichtingen respecteert; dat een impuls betekent voor de breedtesport in Gooise Meren.

De wethouder dreigde tegenstribbelende clubs die vast wilden houden aan lange termijncontracten met een gang naar de rechter met als inzet die contracten te ontbinden. Hij wilde de motie van 2018 naast zich neerleggen, waarin wordt gesteld dat eventuele nadelige gevolgen voor de clubs door de gemeente zullen worden gecompenseerd. De motie die hij als VVD-fractievoorzitter zelf mede had ingediend. Al twee jaar lang onenigheid en ergernis. Het is zaak een nieuwe weg in te slaan die leidt tot echte harmonie binnen de sportwereld van Gooise Meren en zijn relatie tot de gemeentelijke overheid.