Gooise Meren steunt Oekraïners

4 maart 2022

De digitale editie van de Gooi & Eemlander kopte gistermiddag ‘PvdA wil dat Gooise Meren geld vrijmaakt voor opvang van Oekraïners. Veel draagvlak om vluchtelingen op te nemen, maar regierol ontbreekt nog’. Lijstrekker Rolien Bekkema stelde een motie op die komende raadsvergadering aan de orde komt. Zij vraagt het college om extra budget beschikbaar te stellen voor Versa Welzijn, Vluchtelingenwerk Nederland (afdeling Gooi), lokale vrijwilligersorganisaties en bewonersinitiatieven die bijdragen aan een ‘zachte landing’ voor de Oekraïense vluchtelingen in onze gemeente. Als ambtelijke ondersteuning nodig is, moet daar ook geld voor vrijgemaakt worden, net als de mogelijke coördinatie voor de opvang en huisvesting.

Inmiddels zijn al meer dan een miljoen Oekraïners naar het westen gevlucht, huis en haard achterlatend. Gezinnen raken van elkaar gescheiden. De situatie is angstaanjagend. Van het ene op het andere moment is er oorlog in Europa. Hulp is voor hen van levensbelang. Een tiental particulieren heeft bij de gemeente aangeven Oekraïners te willen opvangen. Heeft u geen plek, stort dan een bedrag op Giro 555. U helpt toch ook?