Gemeenschappelijke tuinderij Gooise Meren

29 september 2022

Lokaal voedsel produceren lijkt binnenkort mogelijk in Gooise Meren op een gemeenschappelijke tuinderij. Hiervoor wil een werkgroep onder leiding van kwartiermaakster Katharina Prause stukken weiland aankopen in de Overscheense/Keverdijkse polder in Naarden, zowel gronden van particulieren (boeren) als van de provincie. Prause wil stadslandbouw realiseren, waarbij boeren en inwoners samenwerken. Aan ideeën geen gebrek, want plannen voor een voedselbos, herenboerderij of natte teelt worden allemaal bekeken. “Nu zie je allemaal weilanden waar koeien, schapen en geiten op lopen. Dat is straks heel anders. Dan krijgen we een meer divers landschap waarop verschillende gewassen worden geteeld. Ook komt er meer biodiversiteit, doordat er verschillende gewassen geteeld worden, meer bloemen, bomen en hagen komen, die goed zijn voor het ecosysteem. We willen de scheiding van landbouw en natuur doorbreken en meer in harmonie brengen”. Het doel is om alles samen te doen, zowel het verbouwen, onderhouden en verkopen van het voedsel in de vorm van voedselpakketten bij een afhaalpunt. (Bron: Samen, Sneller, Duurzamer – Gooise Meren)