18 april 2024

Gaat ons omroepstelsel veranderen?

Oud-journaalbaas Hans Laroes schreef in de Volkskrant dat “de Europese omroepen zes kernwaarden gedefinieerd [hebben]: iedereen moet worden bereikt (dus ook groepen die voor commerciële partijen niet interessant zijn); alle keuzes komen onafhankelijk tot stand; er wordt gestreefd naar de hoogste kwaliteit en efficiency; ieder deel van de samenleving moet zich vertegenwoordigd kunnen voelen; alles is open en transparant (salarissen, geld, keuzes, regels); en last but not least, publieke media vormen een sterke innoverende en investerende kracht in de samenleving, waar ook andere partijen van kunnen meeprofiteren.” Leuk om te lezen, maar ik vraag me af wat de verschillende landen hiermee doen. Laroes vindt de beste remedie de publieke omroep slopen en het vanaf de grond opbouwen. Hoewel hij het goed bedoelt, rammelen zijn ideeën in de uitvoerbaarheid. Wel merkt hij fijntjes op dat “bij in ieder geval twee van de nu formerende partijen te veel rancune en vernielzucht [zit] (en niet alleen op dit terrein)”. Hij doelde waarschijnlijk op de liegende Halbe Zijlstra (VVD) die de bijl zette in de cultuursector en Geert Wilders (PVV) die de publieke omroep wil afschaffen.