Fondswerving blijft nodig

25 augustus 2023

Er zijn fondsen voor #goede doelen, die er niet zouden hoeven zijn, voor (specifieke) kanker bijvoorbeeld. Daar hoort moedertje staat voor te zorgen. Dat is een principe waar de PvdA voor staat. Er zijn ook fondsen die zich inzetten voor oorlogsslachtoffers, gehandicapte kinderen of kinderen met lepra in Afrika, respectievelijk Artsen Zonder Grenzen, het Lilianefonds en de Leprastichting. Die fondsen zijn afhankelijk van goede gevers en een klein deel kan komen uit ontwikkelingshulp. Natuurlijk komen de verzoeken om bijdragen deze week, want dan krijgen we ons salaris, pensioen, AOW of uitkering. Weet u dat in ons land meer dan 100.000 kinderen blootgesteld zijn aan misbruik, psychisch of lichamelijk geweld en verwaarlozing? De oorzaak is vaak armoede, maar ook vechtscheidingen. De problemen komen op het bord van de gemeente terecht. Daar moeten capabele mensen zitten die voldoende hulp en ondersteuning kunnen geven. Daar hoort dus geen fonds voor te zijn, wel voldoende overheidsgeld. Al kloppen velen dagelijks wel aan bij Fonds Slachtofferhulp. Deze week verspreidt Gooise Meren een enquête over de jeugdhulp, die u kunt invullen als ouder/verzorger, maar ook jongeren zelf.