Flexibel werken geen goed idee?

11 december 2022

Volgens de Kentse hoogleraar sociologie Heejung Chung is flexibel werken niet altijd een goed idee. Het leidt tot (zelf)exploitatie, schrijft ze in haar boek The Flexibility Paradox. ‘Ik geef jou vrijheid, maar verwacht er wel excellentie voor terug.’ Ik las het in Vrij Nederland. Chung zag in haar onderzoek dat hoe meer mensen de kans krijgen om zelf hun werktijd in te delen, hoe meer uren er op gaan aan werk. Ook bleek flexibel werken de genderstereotypen te bekrachtigen, terwijl flexibel werken ontstaan is vanuit de roep om een betere werk-privébalans. Men kon ook thuis werken, wat voor het bedrijf vaak kosten besparend is. En het gekke is dat zo’n regelmatig gebruikte uitdrukking ook echt blijkt te kloppen: ‘Werk is niet meer vooral een manier om je geld te verdienen, zodat je de dingen kunt doen die je leuk vindt. Het is omgekeerd.’ Chung schrijft dat wanneer we onze eigen tijd kunnen indelen, we juist meer van die tijd gaan besteden aan werk. Dat komt omdat men werk kiest dat men leuk vindt om te doen.